طراحی سایت اصفهان | سئو | مدیریت شبکه های اجتماعی | تولید محتوا | طراحی لوگو | طراحی گرافیک

گوگل آنالتیکس 4

معرفی گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4)

  • سئو
  • معرفی گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4)

فهرست مطالب

یکی از ابزار فنی سئو کاران استفاده از گوگل آنالیتیکس است. این سرویس رایگان توسط گوگل ارائه می‌شود. و با استفاده از آن به آنالیز داده‌ها، بررسی وضعیت وب سایت‌ها می‌پردازند. وب‌سایت یکی از ابزار مهم دیجیتال مارکتینگ است که وسیله آن می‌توانید شغل خدمات، و محصولات خود را به دنیا معرفی کنید. اما تنها داشتن یک وب‌سایت کافی نیست پشتیبانی و بهینه‌سازی وب‌سایت در گوگل کمک بسیاری درمعرفی خدمات شما می‌کند و به اندازه طراحی سایت اهمیت دارد. اینکه سایت شما با عبارت‌های کلیدی در صدر جستجوی گوگل قرار بگیرد بستگی کیفیت سئو سایت شما دارد.
اگر شما تجربه و یا آشنایی کافی در زمینه سئو و طراحی سایت ندارید و به دنبال گسترش کسب‌وکار و افزایش سود از طریق راه‌اندازی تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ هستید. آژانس تبلیغاتی پینار فعال در این حوزه است پینار با داشتن سابقه درخشان در تبلیغات اینترنتی در اصفهان قادر به مشاوره و راهنمایی شما در این زمینه است.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک ابزار تحلیل بازدیدکنندگان وب‌سایت است که توسط گوگل به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. این سرویس با عنوان‌های گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیز نیز در بین عموم شناخته می‌شود. در آن اطلاعات جامعی درباره بازدیدکنندگان سایت ارائه می‌شود مانند تعداد بازدیدکنندگان، صفحات بازدید شده، میزان زمان بازدید، میسری ورود کاربر به سایت تا زمانی که سایت خارج می‌شود را مشخص می‌کند. گوگل آنالیز همچنین آمار و میزان فروش محصولات از طریق درگاه وب‌سایت فروشگاهی را نیز مشخص می‌کند. اینکه از چه کشور و یا شهری سایت شما را بازدید کرده‌اند و منابع و کانال‌های که با آن وارد سایت شده‌اند را مشخص می‌کند. اما سؤال اصلی این است چرا ما برای وب‌سایت خود به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

ضرورت استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟

استفاده از گوگل آنالیتیکس به دلیل مزایای زیر ضروری است:

۱- رصد کاربران

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توان رفتار کاربران را رصد کنید و اطلاعاتی درباره سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها، محل زندگی و … آن‌ها به دست آورید.

۲- تحلیل رفتار کاربران

رفتار کاربران را از طریق تحلیل نرخ پرش، جلسات، میانگین مدت زمان جلسه، درصد جلسات جدید و … را محاسبه می‌کنند.

۳- تحلیل ترافیک وب‌سایت

گوگل آنالیتیکس کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک وب‌سایت بررسی کنید و از این طریق می‌توان منابع / رسانه‌ها و ترافیک ارجاعی را مشاهده کرد.

۴- تحلیل محتوای وب‌سایت

در گوگل آنالیتیکس می‌توانید محتوای صفحات خود را تحلیل کنید با توجه به صفحات درخواستی، صفحات خروج، صفحات ورود و … انجام می‌شود

۵-تحلیل کلمات کلیدی

با تحلیل کلمات کلیدی و بهبود آن می‌توانید جایگاه سایت را در موتورهای جستجوی گوگل بالا ببرید و به سئو سایت خود را قوی‌تر کنید.

روش کار با گوگل آنالیتیکس (GA4)

این سرویس گوگل متاسفانه به علت تحریم‌ها با اینترنت معمول برای کاربران ایرانی فعال نیست اما شما می‌توانید با استفاده از تغییر ip با سایت شکن و یا سایت‌های مشابه وارد سایت گوگل آنالیتیکس شود. و در اینجا با مراحل مختلف روش استفاده از سرویس آنالیز به طور خلاصه بیان می‌شود.

نکته: قبل از شروع باید حساب کاربری سایت خود را در گوگل آنالیتییکس فعال کنید برای این کار نیاز است با یک اکانت gmail داشته باشید. در ورژن جدید گوگل آنالیتیکس در چهار بخش خانه (Home)، بخش گزارش (Reports)، بخش کاوش (Exprore)، بخش تبلیغات (Advertising) قرار دارد

بخش خانه (Home)

گوگل آنالیتیکس شامل اطلاعات کلی و مختصری در مورد وضعیت سایت است. این اطلاعات به صورت نمودار با به صورت پیش‌فرض در ۴ گزینه قرار دارد. و در دوره زمانی معینی که قابل تغییر است، نمایش داده می‌شود. روند رو به رشد و یا کاهش سایت را در پارامترهای تعیین‌شده نشان می‌دهد… پارامترهای نمودار و یا زمان را می‌توان با توجه به سیاست‌های سایت و اولویت‌های مورد نیاز تغییر دارد.

گوگل آنالیتیکس صفحه خانه

Realtime

دربخش (Realtime) وضعیت آنلاین سایت در ۳۰ دقیقه گذاشته مشاهده می کنید. شما می توانید تعداد کاربران را بر اساس کلی و جدید تنظیم کنید . و اطلاعاتی درباره اینکه این افراد بیشتر از چه موقعیت جغرافیایی ، با چه چه ابزاری از سایت شما بازدید می‌کنند را به دست آورید.

insights

در قسمت (insights) سؤالات پیش‌فرض اغلب آنالیزگران سایت را نمایش می‌دهد و شما می‌توانید با کلید بر روی آن بدون تنظیمات خاص به جواب سؤالات خود برسید. این سؤالات با کمک هوش مصنوعی و از بیشترین میزان رصدهای سایت‌ها انتخاب‌شده است.

Recntly accessed

در این قسمت به شما آخرین قسمتی که در گوگل آنالیتیکس بررسی کرده اید را نمایش می‌دهد.

به طور کل شما می‌توانید اطلاعات مانند کاربران سایت خود را از کشورهای مختلف، وسیله‌ی که با آن سایت شما را بازدید کرده‌اند، ورود کاربران از چه طریق بود آیا به صورت مستقیم بوده و طریق لینک بوده است یا از طریق جستجو در گوگل یا از طریق کلید ب روی تبلیغات وارد سایت شما شده‌اند بحث درباره این قسمت بسیار گسترده است. در اینجا تنها توضیح مختصری از عبارت‌های به‌کاررفته را گوگل آنالیتیکس برای آشنایی بیشتر شما بیان می‌کنیم

  • (Dimensions) به معنای ابعاد است در ویژگی‌های مانند نوع گوشی، صفحه ورود و خروج کاربر، زمان حضور در وب‌سایت را نمایش می‌دهد
  • (Metrics) ویژگی‌های جزئی‌تر از قسمت دایمنشن یا ابعاد است که قابل‌اندازه‌گیری است.
  • (Sessions) دوره‌ها مدت زمانی که کاربر در سایت شما فعال است. و بعد از ۳۰ دقیقه از آخرین حضور یک دور جدید ثبت می‌شود.
  • (Users) کاربران: افرادی که حداقل یک دوره در سایت حضور داشته‌اند.
  • (Visitors) بازدید کنندگان سایت که خود به دودسته قدیم و جدید تقسیم می‌شوند
  • (Pageviews) بازدید از تعداد بازدید از یک صفحه نمایش داده می‌شود. حتی بازدیدهای تکراری
  • (Avg. Session Duration) میانگین دوره زمانی که کاربر در سایت بوده بر تعداد کاربران است.
  • (Bounce Rate) نرخ پرش زمانی که کاربر زمان کوتاهی در سایت شما است و بدون تأمل صفحه را می ببند. نرخ پرش امتیاز منفی برای سایت دارد.
  • (Goals) یا اهداف: شما می‌توانید با آن میزان پیشرفت و رشد سایت خود را مشاهده کنید.
  • (Conversions) یا تبدیل‌ها وقتی که یک کاربر به مشتری تبدیل می‌شود و از سایت شما خرید می‌کند و یا به عضویت سایت شما در می‌آید.
  • (Campaigns) یا پویش‌ها به شما کمک می‌کند تا بخش‌های موردعلاقه خود را اضافه کنید تا اطلاعات بهتری از کاربران خود داشته باشید.
  • (Acquisition) کانال‌های که به واسطه آن کاربر به سایت ما واردشده است.

بخش گزارش (Reports)

بخش Reports در گوگل آنالیتیکس شامل گزارش‌های مختلفی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بررسی‌های عمیق‌تری از سایت انجام دهند. تقریباً مشابه قسمت home با جزئیات و تجزیه تحلیل بیشتراست. شاخص‌ترین ویژگی آن قسمت مقایسه است (add comparison) که می‌توان چندین پارامتر را با هم مشاهده و مقایسه کنیم. برخی دیگر از مزایای این قسمت عبارتند از

  • Audience در آن اطلاعات جامعی از مشخصات مخاطبان از جمله جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و دستگاه‌های استفاده شده توسط کاربران را نشان می‌دهد.
  • Behavior رفتار کاربران را بررسی می‌کند، از جمله صفحات بازدید شده، مدت‌زمان بازدید، ورودی‌های جستجو و غیره
  • Content محتوای وب‌سایت خود را بررسی کنند، از جمله صفحات بازدید شده، مدت‌زمان بازدید و نرخ خروج
  • Event این گزارش رویدادهایی را که در وب‌سایت بررسی کنند، از جمله کلیک‌های دکمه، فرم‌های تکمیل‌شده و غیره

با استفاده از این گزارش‌ها، کاربران می‌توانند بررسی‌های مختلفی را انجام دهند و به بهبود عملکرد وب‌سایت خود بپردازند.

بخش کاوش (Exprore)

این بخش exploration گوگل آنالیتیکس به شما در فهمیدن معیارهای مهم و کلیدی حوزه فعالیتتان کمک می‌کند. در این بخش امکان تحلیل داده‌ها وجود دارد؛ و سئو کاران با تجزیه تحلیل رفتار کاربران از آن در بهبود عملکرد سایت استفاده می‌کنند.

گوگل آنالیتیکس - بخش کاوش
  • Free form: فرم رایگان رایج‌ترین روش تجربه تحلیل که به وسیله آن یک نمای جدولی و نموداری از داده‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • Funnel Exploration: فعالیت‌های کاربر مانند ثبت‌نام خرید را تجزیه‌وتحلیل می‌کند.
  • Path Exploration: به وسیله این قسمت شما می‌توانید مسیر عبوری کاربر را در سایت خود مشاهده کنید و بر اساس آن تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • Segment overlap: ارتباط میان بخش‌های را نشان می‌دهد برای نمونه سن و جنیست کاربران بررسی و باهم مقایسه می‌کند
  • User explorer: اطلاعات عمیق‌تری با جزئیات بیشتر نسبت به گروه کاربران سایت به دست آورید.
  • Cohort exploration: می‌توانید ویژگی‌های خاص را مشخص کنید تا اطلاعات جزئی‌تری در اختیار شما قرار دهد برای نمونه می‌توانید تاریخ ورود، جنسیت و کشور آن‌ها را مشخص کنید و رفتار هر یک را در طول مسیر زیر نظر داشته باشید و با هم مقایسه کنید.
  • User lifetime: در این قسمت می‌توانید رفتار کاربران وب‌سایت را در طول حضورشان در وب‌سایت خود مشاهده و آن را بررسی کنید. به‌طور مثال کمپین‌ها را در این بخش شناسایی کنید و طول عمر حضور کاربران را تحلیل نمایید.

بخش تبلیغات (Advertising)

گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به کمک آن می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را تحلیل کنید و اطلاعات مفیدی درباره کاربران وب‌سایت خود به دست آورید. بخش Advertising در گوگل آنالیتیکس به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات گوگل خود را با گوگل آنالیتیکس مرتبط کنید و آمار تبلیغات خود را مشاهده کنید. برای اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس، باید به تنظیمات گوگل آنالیتیکس بروید و در بخش Google Ads Linking، گزینهٔ مربوطه را انتخاب کنید
در بخش Advertising، می‌توانید آمار تبلیغات خود را مشاهده کنید و اطلاعاتی درباره ترافیک جذب‌شده از طریق تبلیغات خود دریافت کنید.

گوگل آنالتیکس - بخش تبلیغات

در پایان:

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا جایگاه فعلی خود را بشناسید، مسیر و اهداف آینده خود را مشخص کنید و در مسیر درست گام بردارید. این ابزار یکی از پر طرفدارهای سئوکاران است که با آن برای بهبود و رشد سایت خود برنامه‌ریزی می‌کنند. تا در دنیای دیجیتال مارکتینگ از رقبای خود باز نمانند؛ اما به‌طور کلی فعالیت سئو سایت زمان‌بر است و نیاز به تخصص، آموزش و آگاهی لازم برای این فعالیت دارد. آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ پینار با داشتن نیروی متخصص و سابقه فعالیت در زمینه‌های بازاریابی اینترنتی مانند سئو، طراحی سایت، اینستاگرام مارکتینگ، طراحی گرافیک و …… قادر است در صورت نیاز و تمایل با شما همکاری نمایید. و البته باعث صرف جویی در وقت و رشد سریع‌تر و سوددهی بیشتر برای شما خواهد بود.

منابع

۱- سایت پیشخوان
۲- سایت ویرگول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید