طراحی سایت اصفهان | سئو | مدیریت شبکه های اجتماعی | تولید محتوا | طراحی لوگو | طراحی گرافیک

الگوریتم اینستاگرام

آشنایی با الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم های اینستاگرام واژه ای پر کاربرد است که در میان صاحبان پیج بازاریابی در این شکبه اجتماعی است. محبوبیت شبکه اجتماعی اینستاگرام قابل انکار نیست همانطور که همه می‌دانید شبکه های اجتماعی زیادی در دهه اخیر به تلفن همراه وارد و بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده‌اند. اما اینستاگرام هر روز بر محبوبش افزوده و تعداد کاربرانش رو به افزایش است.
اینستاگرام در کشور ایران مورد توجه بسیاری از کاربران فارسی زبان است. عوامل زیادی در محبوبیت این شبکه دخیل هستند. می‌توان به مواردی مانند ایجاد متاها جدید در به‌روزرسانی‌های آن و تغییر در الگوریتم نمایش محتوا اشاره داشت. اینستاگرام علاوه بر هدف رقابت با دیگر شبکه‌ها ، جنبه رضایت کاربران را نیز نظر گرفته است. همان‌گونه که می‌دانید گوگل برای اینکه به برترین جایگاه صفحه جستجو در کل دنیا برسد. برای خود الگوریتم‌های ایجاد کرد تا با احترام به نیاز مخاطب طرفداران خود افزایش دهد.
اینستاگرام نیز برای حفظ محبوبیت خود در 2020 با تغییر در الگوریتم خود تلاش کرد تا حمایت کاربران خود را از دست ندهد. محبوبیت این شبکه اجتماعی آن را به یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز تبدیل کرده است. این شبکه اجتماعی فضای را برای کاربران خود ایجاد می‌کند تا بتواند راحت‌تر محصولات و خدمات خود را معرفی کنند در نتیجه آگاهی از الگوریتم اینستاگرام لازمه همه پیج‌های بازاریابی درآن است.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

در سال 2010 اینستاگرام تنها با هدف اشترک گذاری عکس و ویدئو متولد شد. اما اکنون این پلتفرم اجتماعی به یکی از قوی‌ترین ابزار برای تبادل ارتباط و معرفی کسب و کار و حتی ایجاد درآمد تبدیل می‌شود. در ابتدا الگوریتم اینستاگرام پست‌ها را بر اساس ترتیب انتشار نمایش می داد. اما با گذشت زمان این شیوه تغییر کرده و در سال 2022 بر اساس استاندارهای که مبنای آن علاقه و نیاز مخاطب است نمایش می‌دهد. با توجه به نظر کارشناسان امروزه در هر بخش از این شبکه اجتماعی یک الگوریتم مخصوص به آن استفاده می‌شود. اما در تمام آن‌ها 6 اصل مهم را در نظر دارد 1- علاقه کاربر 2-اشتراک‌گذاری و تعامل پست بین کاربران 3- توجه به زمان 4- تعداد دفعات بازبینی محتوا 5- تعداد دنبال‌کنندگان 6-مدت زمان

اینستاگرام مارکتینگ

الگوریتم در صفحه خانه یا فید کاربران

در قسمت صفحه فید یا خانه اینستاگرام تنها 10 درصد از پست‌های جدید به دنبال‌کنندگان حساب نمایش می‌دهد.
زمان: پست‌ها در فید دیگر بر اساس به ترتیب زمانی چیده نمی‌شود. اساس آن در الگوریتم جدید علاقه و پیگیری کاربر در نسبت به پیچ است . علاوه بر این جدیداً اینستاگرام محور موضوعی مورد علاقه کاربر را می‌سنجد و بر اساس آن در این قسمت پست‌های از پیج‌های که دنبال نمی‌کند را نیز به او پیشنهاد و نمایش می‌دهد. اما با این حال هنوز زمان پست محتوا پیج به عنوان گزینه برای نمایش به مخاطب مورد نظر است. اولویت در محتوای جدید مورد علاقه مخاطب در اینستاگرام است. پس همیشه باید برای زمان درج محتوا برنامه‌ریزی کنید و تقویم محتوایی داشته باشید.
محتوا: در صورتی فعالیت سایت شما بر روی یک موضوع خواست تمرکز دارد. مثلاً آموزش نقاشی و مخاطب به خاطر علاقه به این موضوع شما را فالو کرده است. اگر شما پست‌های غیر مرتبط بگذارید. اینستاگرام آن را در اولویت نمایش مخاطب قرار نمی‌دهد. برای شناسایی محتوای تصاویر اینستاگرام مانند گوگل از تکنولوژی شناخت تصاویر استفاده می‌کند.
رفتار کاربر: اگر بعد نمایش محتوا کاربران با پست شما ارتباط بگیرند. درصد نمایش پست‌های شما به افراد دیگر نیز افزایش می‌یابد. این تعامل از طریق لایک، کامنت، اشتراک گذاری، ذخیره پست برای اینستاگرام سنجیده می‌شود.

الگوریتم در صفحه استوری

اینستاگرام استوری‌هارا با زمان محدود 24 ساعت به کاربر نمایش می‌دهد. پس مسئله زمان هیچ‌گاه از اولویت الگوریتم استوری حذف نخواهد شد. اما در الگوریتم جدید اینستاگرام نمایش استوری پیج‌ها بر اساس علاقه و ارتباط کاربر با آن پیچ است. هرچه تعامل باپیچ بیشتر باشد در صف اولویت نمایش نسبت به سایر دنبال‌کنندگان قرار می‌گیرد. پیچ‌های که مرتب محتوا ایجاد می‌کنند همیشه اول لیست نمایش قرار می‌گیرند.

الگوریتم‌ها در صفحه IGTV

IGTV یکی از ابزارهای جدیدتر اینستاگرام است. و در آنان امکان انتشار ویدئوهای با زمان بالا را ایجاد می‌کند. الگوریتم مورد استفاده بر اساس تعامل با مخاطب (Engagement) است. در نتیجه ویدئوهای که با سیلقه مخاطب نزدیک است را در اولویت نمایش ایشان قرار می‌دهد. در مرحله بعد منتخبی از ویدئوهای دنبال‌کنندگان، ویدئوهای ترند و پر بازدید را به تمام کاربران اینستاگرام نمایش می‌دهد.

الگوریتم اینستاگرام برای ریلز(Reels)

یکی دیگر از ابزارهای که جدیداً به اینستاگرام اضافه شده ریلز است. ریلزها علاوه بر علاقه مخاطبان به موضوعات سرگرم کننده نیز توجه دارد. ویدئو ریلزها در ابتدا مدت زمان کوتاه بین 15 تا 30 ثانیه بود البته این زمان افزایش پیدا کرده است. اینستاگرام به ریلزها توجه بسیاری نشان می‌دهد و به محض انتشار آن سریعاً به اکسپلور می‌رود و 10 برابر دنبال‌کنندگان بازدید دارد. دایره نمایش ریلزها فقط مخاطبین پیج‌ها نیست و اغلب به کسانی نمایش داده می‌شود که پیج را فالو ندارند.
اما الگوریتم اینستاگرام برای نمایش ریلزها به کاربران چگونه است؟
اینستاگرام با بررسی رفتار کاربران ریلزها را به آن نشان می‌دهد. 1-حساب‌های که دنبال می‌کند 2- کامنت‌های در زیر پست‌های ریلز می‌گذارد 3- محتواهایی که به اشتراک می‌گذارد. 4-محتواهایی که در اکسپلور مشاهده می‌کند. و بر اساس تجزیه تحلیل عملکر کاربر ریلزها مورد علاقه یشان را نمایش می‌دهد.
توصیه آخر به پیچ‌های تازه تأسیس تولید ریلزهای که محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند و نمایش آن حتی به کاربرانی که شما را در دسته دنبال‌کنندگان خود ندارند این امکان را می‌دهد تا آنها را جذب و تعداد فالورهای خود را بالا ببرید.

الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور

نمایش پست‌ها در اکسپلور یکی از پله‌های موفقیت برای صاحبان پیج به حساب می‌آید. الگوریتم نمایش در اکسپلو تا حدودی مانند ریلز است. اینستاگرام تلاش می‌کند پست‌های که با علاقه مخاطب خود همخوانی دارد و دارای امتیازهای مانند بیشترین لایک، ذخیره، بازنشر، و کامنت است در ابتدای لیست اکسپلور کاربران قرار دهد. از نظر اکسپلور پستی که بیشترین میزان تعامل را داشت باشد حتماً محتوای مفید و جذابی دارد. اکسپلور هر شخص شخصی و مطابق با علاقه او چیده می‌شود. مطعمن اگر درباره موضوعی در اینستاگرام جستجو کنید. به زودی محتواها با همین موضوع در اکسپلور برای شما نمایش داده می‌شود.

الگوریتم اینستاگرام

چگونه در صفحه اکسپلور قرار بگیریم؟

برای اینکه بتوانید در اکسپلور قرار بگیرد اولین گزینه تهیه محتوای مفید و جذاب است. تا به وسیله آن کاربران این شبکه را به پیج خود جذب و با مشارکت آنها در پیچ آمار بازدید پست‌های خود را بالا ببرید. برای تهیه این محتوا رعایت نکات زیر به شما کمک بسیاری می‌کند:
1- استفاده از هشتگ: تعداد مجاز هشتگ برای هر پست 30 عدد است که نباید تکراری باشد، هشتگ معنا‌دار، مرتبط با پست و حتماً تایپ شود.
2- تگ کردن افراد و برندها: با این کار تعامل پست‌های خود را بالا می‌بریم و امکان بازبینی آن را افزایش می‌دهید.
3- تولید بیشتر محتواهای ویدئویی و موشن‌گرافی‌ها: نباید از حق بگذریم که ایسنتاگرام توجه خواستی به محتواهای ویدئویی دارد.
4- کیفیت عکس‌ها
5- ایجاد تقویم محتوای اختصاصی برای پیج
6- تعامل با کاربر در دایرکت و پاسخ‌گویی کامنت‌ها
7- اجتناب از کپی‌برداری و داشتن خلاقیت در تولید محتوا
8- کپشن‌نویسی درست
9- اضافه‌ کردن لوکیشن

سخن پایانی

با توجه به آنچه در این مقاله بیان شد رقابت در دنیای اینستاگرام مارکتینگ چندان کار آسانی نیست و علاوه بر تخصص نیاز به صرف وقت و هزینه و مطالعه دارد. اگر شما نیز برای فعالیت‌های خود به فکر ایجاد پیچ و تبلیغ در این شبکه اجتماعی گرفته‌اید لازم است قبل از شروع حتماً مطالعه کامل بر روی قواعد و اصول در این شبکه اجتماعی را داشته باشید.
آژانس تبلیغاتی پینار با داشتن تجربه کاری در این زمینه قادر است تا در امر دیجیتال مارکتینگ با شما همکاری داشته باشد.

منابع

1-سایت فرادرس
2- سایت ویرگول
3-سایت ویرگول
4- سایت آکادمی اینفوگرام

جدیدترین مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا