طراحی سایت اصفهان | سئو | مدیریت شبکه های اجتماعی | تولید محتوا | طراحی لوگو | طراحی گرافیک

الگوریتم گوگل

معرفی جامع الگوریتم های گوگل – قسمت اول

واژه الگوریتم‌‌ های گوگل در دنیای دیجیتال مارکتینگ مخصوصاً در قسمت تولید محتوا و سئو بسیار پرکاربرد است.
گوگل با هدف کسب رضایت کاربران خود دست به ایجاد الگوریتم‌ های زد. تا با استفاده از این دستورالعمل‌ها بتواند محتوایی با کیفیت را در اولویت جستجوی کاربران خود قرار دهد. همه کسانی که برای معرفی خدمات خود وب‌سایت طراحی کرده‌اند در تلاش هستند تا با جلب توجه گوگل خود را در سدر دیدگان جستجوگران آن قرار بدهند. امروزه درمیان سئو کاران حرفه‌ای داشتن اطلاعات کافی از الگوریتم‌ها جدیدگوگل و رعایت آن در محتوای سایت یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت خود می‌دانند. اما برای درک بهتر الگوریتم‌ها لازمست بدانیم واژه الگوریتم ازکجا آمده است.

الگوریتم:

الگوریتم (به انگلیسی: Algorithm) دستورالعمل‌های برای حل یک مسائل خاص است. این اصلاح کاربرد بیشتر در ریاضیات و علوم کامپیوتری دارد در الگوریتم‌ های کامپیوتری داده‌ها را به صورت خودکار بررسی، پردازش، تصمیم‌گیری و عمل می‌کند
واژه الگوریتم از نام دانشمند معروف ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی (الخوارزمی)، است. زبان عربی در دوران خوارزمی زبان علمی بوده است. و در کتاب‌ها نام ایشان به صورت الخوارزمی نگارش شده است. تلفظ لاتین خوارزمی (Algorism) ناشی از آن است. روش خوارزمی در چهار عمل اصلی ریاضی توجه دانشمندان اروپا به خود جلب کرد خوارزمی در حل انواع مسائل ریاضی روش مرحله به مرحله و دقیقی ارائه داده بود و در نهایت به جواب منجر می‌شد. به همین علت، فرمول‌های در حل مسئله که به صورت مرحله اجرا و در پایان به جواب برسد روش الگوریتمی نامیدند.

تاریخچه الگوریتم‌ های گوگل:

لری پیچ سرگی برین و سکات حسن این دو نفر سازندگان موتور جستجوی گوگل در سال 1997 هستند
موتور جستجوی گوگل در ابتدای ساخت تنها صفحات وب را در خود ذخیره می‌کرد تا کاربران با جستجوی کلمات کلیدی و عملگرها موضوع مورد نظر خود را پیدا کنند اما در سال 2003 گوگل تصمیم گرفته تا الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌های برای جستجو بهتر طراحی کند. ایجاد خدماتی مانند گوگل نیوز گوگل بوکر و مهم‌ترین آن جستجوگر گوگل بودکه در آمار نوامبر ۲۰۰۹ گوگل با ۶۵٪ از سهم بازار، برترین موتور جستجو در آمریکا شد. الگوریتم‌ها در ابتدا بر پایه کلمات کلیدی ایجاد شده بودند، نتایج موتور جستجو گوگل را دگرگون کردند. الگوریتم گوگل در مارس ۲۰۱۱ تغییر یافت این موتور جستجو برای رضایت بیشتر کاربران به سمت محتوای با کیفیت بالا حرکت کرد.
اما نکته جالب این است که گوگل هیچ‌گاه اطلاعات مربوط به الگوریتم‌ های خود را منتشر نکرد. این کارشناسان مختلف از جمله سئو کاران بودندکه با تجزیه و تحلیل موتور جستجوی گوگل سعی در نزدیک شدن به الگوریتم‌ های احتمالی گوگل را داشته‌اند. و یافته‌های خود را در اختیار سایر کاربران فعال در اینترنت قرار می‌دهند.
به روزرسانی این الگوریتم‌ها در گوگل به دو صورت جزئی روزانه و کلی و سالانه است به‌روزرسانی‌های جزئی چندین با را در روز صورت می‌گیرد که معمولاً تغییرات شگرفی ایجاد نمی‌کند اما الگلوریتم‌های که سالانه تغییر می‌کند و به‌قدری تأثیرگذار است که برای آن نام جدیدی انتخاب می‌شود از آنجا که نام الگوریتم‌ها بر اساس حیوانات تعیین شده است بسیاری از الگوریتم‌ های گوگل را به باغ‌وحش مجازی گوگل تعبیر می‌کنند.

الگوریتم‌های گوگل

مهم‌ترین الگوریتم‌ های گوگل

گوگل در طی سال‌های اخیر الگوریتم‌ های زیادی را ایجاد و اجرا کرده است در زیر به معرفی برخی از مهم‌ترین‌های آن می‌پردازیم.

الگوریتم پیج رنک

الگوریتم پیج رنگ (Google PageRank Algorithm) یکی از اولین الگوریتم‌ های گوگل است که در سال 1998 معرفی شد. وظیفه این الگوریتم بررسی لینک‌های که دامنه و صفحه محتوا است و بر اساس آن سایت‌های که داری لینک‌های معتبر بودند در رتبه برتر گوگل قرار می‌گرفتند. این الگوریتم کمک بسیاری به حذف لینک‌های انبوه و پولی داشت.

الگوریتم رقص گوگل

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) در سال 2004 معرفی شد در این الگوریتم گوگل به صورت رندم صفحات جدید در نتایج جستجو کاربران قرار می‌دهد. می‌کند تا رفتار کاربران را نسبت به آن بسنجد. با سنجیدن میزان کلیک‌ها و مدت زمانی که فرد در صفحه می‌ماند برای صفحات جدید امتیاز قائل می‌شود.

سند باکس گوگل

گوگل هیچ‌گاه به طور رسمی وجود الگوریتم سند باکس (Google Sandbox) تأیید نکرده است. اما به گفته متخصصان سند باکس در سال 2004 ایجاد شده است. این الگوریتم محتوای تازه شما را مدتی در باکس خود قرار می‌دهد تا اطلاعات آن را بررسی و صحت آن را تأیید کند. به این علت که در صورت نامناسب بودن آن در رتبه بالا ایندکس نشود و محتواهای مفید به رتبه‌های پایین‌تر نرود.

الگوریتم بوستون

الگوریتم بوستون (Boston) در سال 2003 به طور رسمی از طرف گوگل معرفی شد. این الگوریتم به منظور بررسی عملکرد سایت‌ها به صورت ماهانه بود. اما در سال‌های بعد مخصوصاً برای سایت‌های فعال روزانه چک می‌شد.

الگوریتم تپه

الگوریتم تپه یا هیلتاپ (Hilltop Algorithm) در سال ۲۰۰۳ ایده آن مطرح شد و در سال ۲۰۰۴ به صورت رسمی گوگل از انتشار آن خبر دادند. این الگوریتم صفحه‌های تخصصی و معتبر را شناسایی می‌کند و در دسترس کاربران قرار می‌دهد.. هیلتاپ در کنار الگوریتم پیچ رنک تأثیر بسیاری در رتبه‌بندی سایت‌ها دارد.

الگوریتم فلوریدا

الگوریتم فلوریدا (Florida) یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌ های سئو به شمار می‌رود. این الگوریتم در سال 2003 معرفی شد. بیشتر متخصصان سئو با توجه عملکرد الگوریتم فعالیتی دارند. در فلوریدا با استفاده صحیح از کلمات کلیدی و لینک سازی اصولی باعث افزایش ترافیک و کلیک بیشتر در سایت‌ها می‌شود.

الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm) در سال 2010، به شکل رسمی‌ معرفی شد. این الگوریتم تحولی در ایندکس کردن محتوایی سایت‌ها ایجاد کرد. قبل از الگوریتم کافئین ربات‌های گوگل تنها محتوای جدید را ایندکس می‌کردند. اما این الگوریتم باعث شد تا محتواهای سابق که بر روی آن‌ها به‌روزرسانی صورت می‌گرفت در رتبه‌های بالای جستجو قرار بگیرد.

الگوریتم کافئین

الگوریتم محتوای تازه

در سال ۲۰۱۱ گوگل الگوریتم محتوای تازه (Freshness Algorithm) ایجاد شد این الگو 35 درصد در جستجوهای گوگل اثر گذاشت. روش کار این الگو به این صورت بود که جدیدترین نتایج مرتبط به عبارت جستجو را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا (Panda Algorithm) در سال 2011 ایجاد شد این الگوریتم یکی از ابزارهای سئو محتوا سایت است پاندا به گوگل کمک می‌کند تا محتوای بی‌کیفیت تکراری، را شناسایی کند و سایت‌های داری این محتوا را در رده‌های پایین‌تر قرار دهد. همچنین سایت‌های با محتوای کم را شناسایی می‌کند و سایت‌های که فقط به منظور لینک دهی ایجاد شده است را شناسایی حذف یا رتبه ـسایت را در نتایج کاهش دهد.

الگوریتم پاندا

الگوریتم ونیز

الگوریتم ونیز (Venice Algorithm) به جستجوهای محلی مربوط می‌شود،. در این الگوریتم که در سال 2012 ایجاد شد، IP یا موقعیت مکانی که برای سایت تعریف و در نتایج جستجو لحاظ شد.

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)در سال 2012 به منظور مقابله با دزدی ادبی یا کپی‌برداری ایجاد شد. این دستورالعمل برای مقابله فیلم و موسیقی‌‌های حق کپی‌رایت رعایت نمی کنند ایجاد شد.

الگوریتم EMD

الگوریتم EMD مخفف عبارت (Exact Match Domain) است. گوگل در سال 2012 آن را معرفی نمود. هدف EMD ارائه محتوای کاربردی و بالا بردن تعامل کاربران است. و در جهت شناسایی سایت‌های اسپم ایجاد شده است.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) در سال 2012 به منظور بررسی کیفیت لینک‌های درون صفحه ایجاد شد. این الگوریتم برای مقابله با خرید بک لینک‌ها ایجاد شد گوگل با شناسایی سایت‌های مخرب آن‌ها حذف یا جریمه تنبیه کرد.

برای مطالعه قسمت دوم مقاله لطفاً اینجا کلیک کنید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ پینار در شهر اصفهان آمادگی همکاری در همه زمینه های بازاریابی اینترنتی مانند طراحی سایت، سئو، گرافیک،اینستاگرام مارکتینگ و … را دارد.

منابع

1- سایت ویکی‌پدیا
2- سایت ویکی‌پدیا
3- سایت دارکوب
4- سایت دم روم

جدیدترین مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا