طراحی سایت اصفهان | سئو | مدیریت شبکه های اجتماعی | تولید محتوا | طراحی لوگو | طراحی گرافیک

سئو تکنیکال

درجه اهمیت سئو تکنیکال در رتبه بندی گوگل

اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی غیر‌قابل انکار است. سئو سایت می‌تواند بالاترین جایگاه را به سایت شما در رتبه‌بندی در گوگل بدهد. با این حال سئو یک مبحث ساده و کوچک نیست بلکه مجموعه از شگردها و ترفندهاست. با رعایت اصول سئو سایت خود را بهینه‌سازی می‌کنید. از‌جمله این ابزارها سئو تکنیکال است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.
سئو تکنیکال یا سئو فنی (Technical SEO) یکی از زیر مجموعه‌های سئو داخلی سایت (On-Page SEO)است. سئو تکینال شامل یک‌سری نکات فنی است که با رعایت آن در سایت افزایش بازدید طبیعی سایت را خواهید‌داشت. امروز سیستم‌های مدیریت محتواییی با فرمت آماده مانند ورد پرس به صورت خودکار نیمی از سئو تکنیکال را در سایت پیاده می‌کند. اما به خاطر اینکه تمامی نکات را در بر نمی‌گیرد نیاز است تا با سئو تکنیکال آشنا باشیم. و با رعایت آن سئو محتوای خود را استاندار کنیم.

اهمیت سئو تکنیکال

لطفاً لطفاً لطفاً سئو تکنیکال را در سایت خود رعایت کنید. رعایت سئو فنی در سایت نقش مهمی در بالا رفتن بازدید و ترافیک وب‌سایت شما دارد . اگر نتوانید به موتور جستجو اهمیت محتوای خود را بقولانید .حتی اگر محتوای شما مفید و حرفه‌ای باشد انتظار بازدید بالایی را نداشته باشد. در سال‌های اخیر گوگل تمرکز بیشتری بر رویی این موضوع گذاشته است. و با ایجاد الگوریتم‌های سایت شما را بررسی می‌کند. تا بتواند دقیقاً محتوایی که کاربر به دنبال آن است را ارائه دهد.

سئوفنی یا تکینکال

عوامل تشکیل سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یک مفهوم کلی از مجموعه چندین ابزار و روش است. در این قسمت انواع آن راعنوان و با توضیح با مختصری خدمت شما معرفی می‌شود.

1- سرعت سایت:

سرعت لود یا سریع باز شدن سایت، پر اهمیت‌ترین گزینه سئو تکنیکال است. گزینه سرعت علاوه بر این که کاربر را در صفحه سایت شما نگه می‌دارد باعث افزایش رتبه شما در گوگل نیز می‌شود. سرچ کنسول به سایت‌‌های که سرعت آن بالاست بیشترین امتیاز را می‌دهد. برای بالا بردن سرعت سایت باید درباره ساختار سایت و کدنویسی اطلاعاتی داشته باشید.

2- گواهینامه SSL:

گواهینامه امنیت سایت مخفف عبارت(Secure Sockets Layer) است. در سال 1995 میلادی به منظور حفظ امنیت ‌سایت‌‌ها ایجاد شد. و در سال 1401 قانون فعال‌سازی گواهینامه SSL را برای همه ‌سایت‌‌ها اجباری شد. گواهینامه SSL با رعایت حریم خصوصی امنیت سایت را تضمین می‌کند. سایت‌های دارای این گواهینامه در ابتدای آدرس url آن https آمده است. و در صورت نداشتن به این شکلhttp وارد می‌شود. تهیه و پیگیری گواهنیامه ssl از وظایف سئو تکنیکال است.

3- ثبت سایت در سرچ کنسول(GSC) و گوگل آنالیتیکس (GA):

در سرچ کنسول(Google Search Console) آمار کلی وب‌‌سایت‌‌ها و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) تحلیل عملکرد کاربران را در آن نشان می‌دهد. این دو ابزار ضروری برای سئو تکنیکال است.

4- ایجاد نقشه سایت (Sitemap):

یکی از کارهای مهم سئو تکنیکال نقشه برای سایت است. این نقشه به گوگل کمک می‌کند تا صفحه‌‌های مهم سایت را شناسایی و ایندکس کند. شما می‌توانید از طریق سرچ کنسول نقشه سایت خود را سریع‌تر در اختیار گوگل قرار دهید.

5- سازگاری صفحات وب برای تلفن همراه (mobile-friendly):

این روش به صفحه وب شما کمک می‌کند تا مخاطب به آسانی با تلفن همراه از سایت شما استفاده کند. در سال‌های اخیر گوگل توجه زیادی به نکته داشته است. و صفحه‌های که نمایش آن در موبایل مشکل دارد را ناسالم تشخیص می‌دهد و ایندکس نمی‌کند.

6- رفع خطاهای بخش صفحه(Pages) سرچ کنسول:

ازجمله کارهای که سئو تکنیکال باید انجام داد رفع خطاهای صفحات پیج است. در این بخش به شما بررسی کنید که چه صفحات ایندکس نشده‌اند و علت آن چیست؟ باید خطاهای که داخل این صفحه نمایش می‌دهد را رفع کنید.

سرچ کنسول

7- بودجه خزش یا همان Crawl budget

میزان زمانی که گوگل در هر سایت وقت می‌گذارد را نشان می‌دهد. در واقع با این روش اهمیت صفحه‌‌های مختلف سایت خود برای گوگل متوجه می‌شوید. برای مشاهده آن به بخش تنظیمات در سرچ کنسول مراجعه کنید.

8- ایجاد فایل Robots.txt برای سایت:

فعالیت مفید این فایل‌ها مدیریت خرندهای گوگل یا Crawl Budgetاست. تا به وسیله این دفترچه راهنما سریع‌تر به لینک‌‌های سایت دسترسی و صفحه‌های سایت را ایندکس کند.

9- استراکچر دیتا یا اطلاعات ساختاریافته(Structured Data):

استراکچر دیتا کدهایی به شکلhtml است که وظیفه آن آگاهی گوگل از حقیقت و نوع محتوا سایت است. در واقع گوگل متوجه می‌شود که محتوای شما چه پیامی برای کاربر دارد و عناصر مختلف در صفحه مانند تصویر، پاراگراف، جدول، ویدئو، صوت و… را تشخیص می‌دهد. حتی جزئی‌‌تر می‌توان اشاره کرد استراکچر داده‌ها داخل متن را نیز نشانه‌گذاری می‌کند تا موتور جستجو دقیقاً بداند که منظور شما از کلمات و اعداد درون متن چیست.

10- بردکرامب (Breadcrumb):

ترجمه این کلمه به فارسی به معنی خرده‌نان است اما در واقع نشانگر صفحه یا مسیر راهنمای صفحه سایت است. کاربران با مشاهده آن متوجه می‌شوند در چه قسمتی از سایت قرار دارند. این صفحه زیر مجموعه کدام بخش سایت است. حال اگر شما می‌خواهید از وضعیت بردکرامب سایت خود مطلع شوید باید در سرچ کنسول به قسمت Enhancement مراجعه کنید.

11- رفع خطای404:

وقتی شما به هر علتی صفحه ی از محتوای سایت را حذف کنید. لینک سایت شکسته می‌شود. زمانی که بخواهید بار دیگر به آن وارد شوید، با صفحه خطای 404 روبرو خواهید شد. تکرار و زیاد شدن این خطا باعث می‌شود تا گوگل اعتبار صفحه شما را کاهش دهد. شما در سئو تکنیکال باید با استفاده از ریدایرکت (Redirect 301 ) ربات‌‌ها و کاربرانی که وارد این صفحات می‌شوند را به صفحات مرتبط دیگر سایت راهنمایی کنید.

12-اعمال استاندار AMP در سایت:

رعایت استاندار AMP در از ضروریات سئو فنی است. این عبارت مخفف (Accelerated Mobile Pages) به معنی باز شدن سریع صفحات در موبایل است. برای این کار کدهای  AMP HTML وجود دارد که با اجرای آن موارد غیرضروری در صفحه شما حذف و باعث افزایش سرعت سایت می‌شود.

13-پیشگیری از صفحات تکراری در سایت:

گوگل نسبت به کپی و تکراری بودن محتوا واکنش مثبتی ندارد. و اگر در یک سایت مرتبط مطالب تکراری قرار بگیرد رتبه آن سایت را پایین می‌آورد. اما برخی از سایت‌ها از‌جمله سایت فروشگاهای اینترنتی به خاطر تنوع محصولات در یک زمینه باعث ایجاد این صفحه‌های تکراری می‌شوند. برای رفع این مشکل می‌توان صفحه‌های تکراری و بی‌اهمیت نوایندکس‌ کرد و یا با استفاده از تگ کنونیکال نسخه اصلی صفحات تکراری را برای گوگل مشخص کنید.

در پایان

سئو تکنیکال شامل همه موارد فنی بود که در بالا عنوان شد این موارد مستقیم بر روی رشد سئو سایت تاثیرگذار است. آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ پینار به صورت تخصصی مشکلات سئو سایت شما را حل می‌کند در صورت نیاز می‌توانید روی کمک ما حساب باز کنید.

منابع

1- سایت ویرگول
2- سایت نوین
3- سایت مه‌ویژن

جدیدترین مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا